tag:blogger.com,1999:blog-31438779271644971672024-02-20T12:12:44.429-08:00Teknik dan Kaedah Mengajar KOMSASINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.comBlogger38125tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-27365495136928723602010-04-04T03:47:00.000-07:002010-04-04T03:59:23.183-07:00Teknik DracerLangkah Mengajar:<br />a. Murid membaca skrip drama<br />b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti skrip drama aspek watak, tema dan persoalan, plot dan sinopsis.<br />c. Murid menulis kembali skrip drama tersebut ke dalam bentuk ceren.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre drama<br /><br />Sumber:<br /><br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-60447767924914445742010-04-04T03:37:00.000-07:002010-04-04T03:47:29.451-07:00Teknik KomcerLangkah Mengajar:<br />a. Murid membaca komik.<br />b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti komik tersebut (watak-watak penting, tema dan persoalan, plot dan sinopsis)<br />c. Murid menulis kembali komik tersebut dalam bentuk cerpen.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk Cerpen<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-16091980393222417492010-04-04T03:34:00.000-07:002010-04-04T03:35:59.268-07:00Teknik CerdraLangkah Mengajar:<br />a. Murid membaca petikan cerpen.<br />b. Murid menyatakan sinopsis cerpen.<br />c. Murid berbincang dalam kumpulan tentang cara-cara menulis skrip drama.<br />d. Murid mengadaptasi cerpen kepada skrip drama.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre cerpen dan drama<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-18258210228757952092010-04-04T03:18:00.000-07:002010-04-04T03:23:12.803-07:00Teknik CerkomLangkah Mengajar:<br />a. Murid membaca petikan cerpen.<br />b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti tema dan persoalan, plot dan watak-watak penting.<br />c. Murid menyatakan sinopsis cerpen.<br />d. Murid melukis komik yang berdialog berdasarkan sinopsis cerpen.<br /><br />Genre:<br />Sesuai untuk Genre Cerpen<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-68951770873444030262010-04-04T03:16:00.000-07:002010-04-04T03:18:39.242-07:00Teknik Meneruskan CerpenLangkah Mengajar:<br /><br />a. Murid membaca petikan cerpen.<br />b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk meramal kesudahan cerpen yang dibaca.<br />c. Murid menyambung cerpen yang dibaca dengan menambah atau menggugurkan watak, mengubah suai plot, latar, tema dan sebagainya.<br /><br />Genre:<br />a. Cerpen, novel<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-75525452686078539932010-04-04T03:12:00.000-07:002010-04-04T03:16:14.362-07:00Teknik MeramalLangkah Mengajar:<br /><br />a. Murid membaca petikan cerpen.<br />b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti watak utama dan watak sampingan.<br />c. Dalam kumpulan, murid akan berbincang tentang perwatakan luaran dan dalaman watak utama dan watak sampingan.<br />d. Berdasarkan perwatakan luaran dan dalaman, murid akan melikis atau menampal wajah watak tersebut.<br /><br />Genre:<br />a. Cerpen dan Novel<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-27168610051848747242010-04-04T00:32:00.000-07:002010-04-04T00:33:36.474-07:00Teknik Penafsiran GrafikLangkah Mengajar:<br /><br />a. Menterjemahkan bahan grafik seperti lukisan, gambar, lakaran, carta, graf dan lain-lain dalam bentuk penulisan sajak.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre sajak<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-75654485604616227662010-04-04T00:28:00.000-07:002010-04-04T00:32:11.196-07:00Teknik Pemindahan GenreLangkah Mengajar:<br /><br />a. Ambil idea daripada genre lain seperti cerpen, novel, atau drama.<br />b. Oleh kembali ke dalam bentuk / genre sajak<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre sajak.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-67211378499077110592010-04-04T00:26:00.000-07:002010-04-04T00:28:47.688-07:00Teknik TerusLangkah Mengajar:<br /><br />a. Gunakan bahan yang dibekalkan sebagai isi atau pemikiran sajak.<br />b. Gunakan bahan keratan akhbar, gambar tokoh, gambar peristiwa, inti ucapan pemimpin dan sebagainya.<br />c. Bahan yang dibekalkan bukanlah bahan rangsangan, sebaliknya terus dijadikan isi atau pemikiran sajak.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre sajak.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-55314898394845824492010-04-04T00:24:00.000-07:002010-04-04T00:26:51.555-07:00Teknik Rantai KalimatLangkah Mengajar:<br /><br />a. Dimulai dengan satu kalimat.<br />b. Murid dikehendaki menyambung kalimat tersebut berdasarkan perspektif masing-masing.<br />c. Murid lain dalam kumpulan kecil atau kelas akan menyambung proses penulisan ini menjadi sebuah sajak yang lengkap.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre sajak.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-61961954714997630692010-04-04T00:22:00.001-07:002010-04-04T00:24:50.236-07:00Teknik ReaginasiLangkah Mengajar:<br /><br />a. Teknik ini lahir daripada dua perkataan iatu realiti dan imaginasi.<br />b. Murid dikehendaki menulis sajak.<br />c. Murid yang tidak pernah mengalami atau menghadapi situasi itu boleh menggunakan imaginasinya untuk menukangi sajak tersebut.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk genre sajak.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-40585113540096265762010-04-03T23:50:00.000-07:002010-04-04T00:04:49.270-07:00Teknik Permata KataLangkah Mengajar:<br /><br />a. berdasarkan tema, murid diberikan satu hingga dua perkataan (diksi) yang boleh dianggap sebagai kunci kata.<br />b. Berdasarkan kunci kata tadi, murid akan mencari perkataan yang lain berkaitan sebagai input penulisan sajak.<br /><br />Genre:<br />a. Penulisan Sajak<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-76108120197125425492010-04-03T23:40:00.000-07:002010-04-03T23:45:32.097-07:00Teknik PancamindaLangkah Mengajar:<br /><br />a. Teknik ini menggabungkan teknik pancaindera dan bayangan minda.<br />b. Murid perlu menjana idea penulisan melalui lima pancaindera (rasa, sentuh, hidu, lihat dan dengar).<br />c. hasilkan sajak berdasarkan tema atau isu yang ditetapkan dan bayangan minda<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk penulisan puisiINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-64163396110972200072010-04-03T23:32:00.001-07:002010-04-03T23:40:26.267-07:00Teknik PuisidraLangkah Mengajar:<br /><br />a. seorang murid mendeklamasikan puisi.<br />b. Sekumpulan murid lain melakonkannya<br />c. Pergerakan pelakon adalah selaras dengan ungkapan puisi yang dibacakan.<br /><br />Genre:<br /><br />a. Puisi / Sajak<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-69400951745492392022010-04-03T23:16:00.000-07:002010-04-03T23:32:37.692-07:00Teknik Penulisan Log PembelajaranLangkah Mengajar:<br /><br />a. buat log pembelajaran setiap hari selepas pembelajaran<br />b. buat catatan tentang gaya bahasa kreatif yang dipelajari dalam bilik darjah <br />c. buat catatan juga sewaktu membaca bahan sastera<br />d. Isikan aspek bahasa yang dipelajari dalam Log Pembelajaran Harian<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk semua genre, puisi, sajak, prosa, cerpen dan novel.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-40757354781121156632010-04-03T23:05:00.000-07:002010-04-03T23:16:39.883-07:00Teknik Penulisan Jurnal Dua BahagianLangkah Mengajar:<br /><br />a. Bahagikan kertas kepada dua bahagian.<br />b. Buat catatan respons semasa dan selepas membaca.<br />c. Bahagian satu (penilaian awal terhadap isi / rumusan nilai / meses semsa membaca teks).<br />d. Bahagian dua (memikirkan dan menilai kembali tanggapan terhadap isu / rumusan nilai/ mesej.<br /><br />Genre:<br />a. Semua genre puisi, prosa dan cerpen.<br /><br />Sumber:<br />DBP 2010INUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-44379360576290195812010-04-03T23:01:00.001-07:002010-04-03T23:05:06.297-07:00Teknik Penulisan Jurnal DialogLangkah Mengajar:<br /><br />a. Respons murid terhadap karya<br />b. Dialog melalui respons bertulis.<br />c. Beberapa baris / ruang kosong akan ditinggalkan untuk memberi peluang kepada guru / rakan membaca jurnal dan membuat respons balas.<br />d. Boleh dibuat dalam kumpulan.<br /><br />Genre:<br />a. Semua jenis genre, puisi, sajak, cerpen, prosa dan sebagainya.<br /><br />Sumber:<br />DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-66495705982153534922010-04-03T22:49:00.000-07:002010-04-03T23:01:19.466-07:00Teknik Penulisan Jurnal Tiga BahagianLangkah Mengajar:<br /><br />a. Membuat Jurnal Tiga Bahagian <br />b. Murid diberikan helaian kertas A4.<br />c. Murid diminta melipat kertas tersebut kepada tiga bahagian. <br />d. Bahagian A ditulis Semasa Membaca (murid diminta memberikan tanggapan awal berdasarkan pengetahuan mereka.<br />e. Bahagian B ditulis Semasa Membaca (murid diminta membaca dan menulis respons tentang isi kandungan bahan<br />f. Bahagian C ditulis Selepas Membaca (murid memikirkan kembali tanggapan awal).<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk semua genre, puisi, prosa dan cerpen serta novel.<br /><br />Sumber:<br />DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-30707712242621830172010-04-03T19:19:00.001-07:002010-04-03T19:22:28.177-07:00Teknik Soalan PemahamanLangkah Mengajar:<br /><br />a. Murid membaca petikan cerpen atau prosa<br />b. Beberapa orang murid menceritakan kembali sinopsis / ringkasan<br />c. Dalam kumpulan, murid membina satu soalan bertumbu, satu soalan bercapah dan satu soalan maksud rangkai kata berserta jawapan yang lengkap.<br />d. Wakil kumpulan menulis soalan yang dibina di papan hitam.<br />e. Murid lain diberi peluang membetulkan kesalahan ayat, ejaan dan tatabahasa<br />f. Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan kumpulan lain secara lisan<br />g. Murid menjawab semua soalan di papan hitam.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk cerpen dan prosa tradisional<br /><br />Sumber:<br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-42519899290467432012010-04-03T19:03:00.000-07:002010-04-03T19:18:51.541-07:00Teknik Frasa MenarikLangkah Mengajar:<br /><br />a. Galak murid salin ayat dan frasa menarik daripada bahan-bahan yang dibaca ke dalam buku nota.<br />b. Galak murid mencipta sendiri ayat dan farasa menarik serta menggunakannya pada masa yang sesuai.<br />c. Galak murid tulis hasil karya kreatif dengan menggunakan bahasa menarik, tepat dan bermakna sebagaimana yang dicatat.<br />d. Galakkan murid bertutur dengan bahasa yang sesuai dan menarik terutama dalam situasi formal dan tidak formal.<br /><br />Genre:<br />a. Sesuai untuk menulis cerpen, puisi dan sajak.<br /><br />Sumber:<br /><br />Cikgu Azizul Rahman bin Abdul RahmanINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-12311196359377895342010-04-03T18:56:00.000-07:002010-04-03T19:01:40.152-07:00Teknik Teater PuisiLangkah Mengajar:<br /><br />a. Seorang pelajar dipilih untuk mendendangkan syair atau puisi.<br />b. Tiga orang pelajar yang lain diminta beraksi teater atau berlakon.<br />c. Pelajar lain diminta memerhatikan aktiviti dengan teliti, mengenal pasti aspek yang menarik dalam isi cerita.<br />d. Dengan bimbingan guru, beberapa orang pelajar dipilih untuk memberi pendapat tentang aspek menarik dalam puisi atau cerita.<br /><br />Genre:<br />a. Puisi, sajak, syair, pantun dan sebagainya.<br /><br />Sumber:<br />DBP dan IPG Kampus Bahasa MelayuINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-13378836907083387072010-03-19T16:24:00.000-07:002010-03-27T02:00:54.712-07:00Teknik Adaptasi1. Langkah Mengajar<br />a. Murid mencipta karya dalam bentuk genre lain berdasarkan genre lain.<br />b. Sebagai contoh, menulis pantun berdasarkan cerpen, menulis skrip drama berdasarkan sajak dan sebagainya.<br />c. Dapat mempelbagaikan kemahiran dan meningkatkan kreativiti murid.<br /><br />2. Genre<br />a. Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera<br /><br />3. Sumber<br />a. DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-37451368339237508642010-03-19T16:21:00.001-07:002010-03-27T08:23:48.702-07:00Teknik DekonLangkah Mengajar<br />a. Seorang murid mendeklamasikan sajak atau puisi.<br />b. seorang atau beberapa orang murid melakonkan aski yang sesuai dengan sajak / puisi yang dipelajari.<br />c. Murid lebih mudah mengingati sajak / puisi.<br /><br />Genre:<br />a. Teknik ini sesuai untuk sajak.<br /><br />Sumber:<br />DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-15840730040272296122010-03-19T16:20:00.001-07:002010-03-27T08:26:57.131-07:00Teknik MestamuLangkah Mengajar<br />a. Murid melagukan sajak atau puisi tanpa muzik<br />b. Gunakan melodi lagu yang diminati / popular.<br />c. Gantikan seni kata / lirik lagu kepada sajak atau puisi yang dipelajari.<br />d. Murid akan mudah mengingati sajak / puisi<br /><br />Genre:<br />a. Teknik ini sesuai untuk puisi seperti sajak, pantun, syair, gurindam dan sebagainya.<br /><br />Sumber:<br />DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3143877927164497167.post-43450754078964649302010-03-19T16:19:00.001-07:002010-03-27T08:27:50.861-07:00Teknik Peta MindaLangkah Mengajar:<br />a. Murid mencatatkan maklumat tentang sesuatu aspek dalam bentuk peta minda.<br />b. Peta minda boleh disediakan oleh guru lebih awal.<br />c. Pelajar sendiri boleh membina peta minta itu.<br /><br />Genre:<br />a. Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.<br /><br />Sumber:<br />DBPINUDIRINhttp://www.blogger.com/profile/05186168406355811534noreply@blogger.com0